دانلود سخنرانی های استاد ناصر نقویان

دانلود سخنرانی های مذهبی،نقویان،رفیعی،عالی

دانلود سخنرانی های استاد ناصر نقویان

دانلود سخنرانی های مذهبی،نقویان،رفیعی،عالی

امام‌ علی(ع) پیروز مسابقه‌ای که شاید فلسفه ظهور امام‌ زمان(عج) باشد

حضرت حجت‌الاسلام نقویان در نشست «قرآن و سبک زندگی» با اشاره به مسابقه‌ای که امام ‌علی(ع) در آن به پیروزی رسیدند، گفت: شاید یکی از فلسفه‌های ظهور امام زمان نیز باوراندن این مسابقه به مردم باشد.
 

نشست تخصصی «قرآن و سبک زندگی» با سخنرانی «حجت‌الاسلام نقویان» شامگاه سه‌شنبه 18 تیر ماه در بخش پژوهش‌های قرآنی بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

«حجت‌الاسلام نقویان» در این نشست، قرآن را به دفترچه راهنما تشبیه کرد و گفت: قرآن کتاب راهنمایی برای استفاده صحیح بشریت از زندگی است که هر کس با مراجعه به این کتاب الهی می‌تواند نیازهای خود را برطرف کند.

وی با انتقاد از احتکار علم در حوزه علمیه خواستار انتقال گنجینه عظیم علمی حوزه علمیه به میان مردم شد و افزود: امروز قرآن به کتاب اصوات مرگ تبدیل شده است چرا که در بیشتر مجالس ختم از این صوت زیبا استفاده می‌شود که امیدوارم با اندیشیدن تمهیدات لازم، روزی قرآن از این مهجوریت خارج شود.

حجت‌الاسلام نقویان با بیان اینکه قرآن و تلاوت آن در جامعه به خوبی نهادینه نشده است، تصریح کرد: اگر تمامی شبکه‌های صدا و سیما اقدام به پخش قرائت قرآن کنند، اولین نکته‌ای که به ذهن افراد خطور می‌کند فوت یکی از بزرگان کشور است، در حالی که مسئولان باید این فرهنگ نادرست را اصلاح کنند؛ چرا که قرآن کتاب شور و نشاط و زندگی انسان‌ها است.

کشور باید به نمایشگاه قرآن تبدیل شود

وی برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن را فرصتی مناسب برای متجلی‌ساختن آموزه‌ها و فرهنگ قرآنی در کشور عنوان کرد و گفت: توجه به فعالیت‌های قرآنی نباید تنها در ماه مبارک رمضان و برهه‌ای خاص باشد بلکه باید در تمامی احوال، کشور به نمایشگاه قرآن تبدیل شود.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه قرآن برای سبک زندگی انسان برنامه‌ریزی خاصی دارد، ادامه داد: سبکی که قرآن برای زندگی انسان مطرح می‌کند، نوعی مسابقه همراه جامی با بالاترین ارزش است.

حجت‌الاسلام نقویان در ادامه سخنانش که با تشبیه‌ها و ابیات بسیاری همراه بود، اظهار داشت: خط‌کش اسلام این است که وقتی ایمان آورید زندگی مسابقه می‌شود. درست مثل فوتبالیستی که برای هدفش در زمین مسابقه توجهی به دشنام‌های تماشاگران و آسیب‌دیدگی نمی‌کند و با قدرت می‌جنگد.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم بارها واژه «فز» که معنای ریشه‌ای آن پیروزی است، به کار رفته است، به جمله معروف حضرت علی(ع) هنگام ضربت خوردن اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین امام‌علی (ع) پس از ضربت خوردن در محراب فرمودند: «فُزتُ و رَبِّ‌الکَعبَة؛ به خدای کعبه من در این مسابقه به پیروزی رسیدم»، مسابقه‌ای که میدان پاکی و خوش اخلاقی‌ها و خصلت‌های برتر انسانی است؛ بنابراین بشریت از دیرباز حتی پیش از ظهور اسلام با فرهنگ مسابقه آشنا بوده است.

حجت‌الاسلام نقویان افزود: هم‌اکنون مسابقه‌ای که انسان باید در آن به رقابت بپردازد، عرصه حضور «بازندگان» یا «برندگان» و همچنین «منقطع شدگان» است و جوایزی که خداوند در این رقابت در نظر گرفته باغ‌های بهشتی غیرقابل توصیفی است که به بهره‌مندان از این ماه اهدا خواهد شد.

مشکل امروز ما، باور نداشتن زندگی در قالب مسابقه‌ است

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه امروز باور نداشتن این مسابقه است که شاید یکی از فلسفه‌های ظهور امام زمان نیز این باشد که مردم آن روز به مسابقه بودن زندگی ایمان می‌آورند.

حجت‌الاسلام نقویان با بیان اینکه نگاه انسان به آینده پیش‌روی خود در انتخاب نوع سبک زندگی  بسیار مؤثر است، گفت: در عرصه رقابت زندگی انسان‌ها هیچ‌وقت نباید تلاش خود را در مقایسه با دیگران از دست داد، به عنوان مثال زمانی که پروفسور حسابی در کشور ما به مدارج عالی علمی رسید، معدل سطح علمی جامعه کمتر از دیپلم بود اما وی در این راه از تلاش و کوشش دست برنداشت.

وی در پایان تصریح کرد: اگر در جامعه توجه به حجاب ضعیف شده است، علاوه بر حفظ خودمان باید کودکان را تربیت کنیم تا با این فرهنگ بیش از پیش آشنا شده و از سنین کودکی ملزم به رعایت حجاب شوند تا جامعه‌ای قرآنی و ثمربخش داشته باشیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد